Pelatihan Pemanfaatan Media Sosial dan Desain sebagai Media Promosi untuk Meningkatkan Branding Produk dan Pendapatan Pada UMKM Koperasi Wanita ATSIRI

Authors

  • Ika Kurniawati Universitas Nusa Mandiri
  • Heriyanto Heriyanto
  • Fachri Amsury
  • Muhammad Rizki Fahdia

DOI:

https://doi.org/10.31479/dedikasi.v2i2.154

Abstract

Abstract Not a few Micro, Small and Medium Enterprises (MSMEs) still have difficulties in utilizing social media platforms to optimally promote their businesses. Not only that, they also lack the skills to create attractive marketing content, how to start from scratch, how to create attractive poster designs or content, find and promote the advantages of their products, to compete with competitors.  Saw the difficulties faced by MSME partners of the Atsiri Women's Cooperative, the author initiated a training program on the use of social media platforms and designs as promotional media. In this training, the author teaches, including the introduction of social media platforms (Instagram, facebook, tiktok), introduction to the platform for making designs: Canva, how to create attractive marketing content, and how to create simple designs with Canva. The results of this training are expected to improve the ability to use social media and design as well as provide education/learning to raise their product branding to a higher level and be known through social media so that it will increase product sales.Abstrak Tidak sedikit para pelaku Usaha Mikro Kecil dan Menengah  (UMKM) yang masih banyak  kesulitan dalam memanfaatkan  platform sosial media untuk mempromosikan usaha mereka dengan optimal. Tidak hanya itu mereka juga kurang memiliki skill untuk membuat konten marketing yang menarik, bagaimana memulainya dari awal, cara membuat desain atau konten poster yang menarik, menemukan dan mempromosikan keunggulan produk mereka, untuk bersaing dengan kompetitor. Melihat kesulitan yang dihadapi mitra UMKM Koperasi Wanita Atsiri, membuat penulis menginisiasi program pelatihan pemanfaatan platform sosial media dan desain  sebagai  media promosi. Pada pelatihan ini penulis mengajarkan disampaikan diantaranya pengenalan platform sosial media (Instagram, facebook, tiktok), pengenalan platform untuk membuat desain : canva, cara membuat konten marketing yang menarik, dan cara membuat desain yang simple dengan Canva.  Hasil dari pelatihan ini diharapkan dapat   meningkatan kemampuan penggunaan sosial media dan desain serta memberi edukasi/pembelajaran  untuk menaikkan  branding produk mereka menjadi lebih tinggi dan dikenal melalui media social sehingga akan meningkatkan penjualan produk.Keywords: desain, digital marketing, konten marketing, sosial media, umkm

Downloads

Published

2022-06-30